Algemene voorwaarden
ARTIKEL 1 – ONDERWERP EN TOEPASSINGSSFEER
1.1 Deze algemene voorwaarden werden opgesteld om de rechten en de plichten van
de verschillende partijen die betrokken zijn bij de gevraagde en toevertrouwde werken te
beschermen en bevatten en beheersen de volledige overeenkomst tussen de klant en onze
onderneming met betrekking tot het geheel van de aan of door ons gevraagde en
toevertrouwde werken.
1.2 De algemene voorwaarden worden afgesloten tussen enerzijds T&B Construct,
eigendom van Callewier Bert en anderzijds de klant.
1.3 Door ondertekening door de klant van de bestelbon, offerte of overeenkomst
ongeacht eerdere correspondentie, ongeacht andere voorwaarden, documenten of
formulieren van welke aard ook vanwege de klant, worden deze voorwaarden geacht
onherroepelijk te zijn aanvaard. Het aanvaarden houdt niet in dat deze handgeschreven moet
ondertekend worden gezien overeenkomstig de wet van 9 juli 2001 de bevestiging van de
bestelbon als een elektronische handtekening wordt aanzien. Deze elektronische
handtekening heeft dezelfde waarde als een handgeschreven handtekening en dient als
bewijs voor de volledigheid van de bestelling.
1.4 Bij niet akkoord met onze voorwaarden of in geval van een klacht, dient dit
aangetekend te gebeuren aan onze maatschappelijke zetel en dit binnen de acht dagen. Bij
bouw, vernieuwbouw en alle andere opdrachten waarbij administratieve vergunningen van
toepassing zijn, dragen wij geen enkele verantwoordelijkheid wat deze vergunningen
betreft. Mogelijke daaruit vloeiende schade of boetes vallen integraal ten laste van de klant.
1.5 De klant verklaart over een volledig juridisch vermogen te beschikken. Indien dit
niet het geval is, is er sprake over handelingsonbekwamen overeenkomstig artikel 1123 e.v.
uit het Burgerlijk Wetboek. De voorgemelde personen mogen in geen geval een bestelling
plaatsen indien deze dit niet doet via een tussenpersoon en onder de verantwoordelijkheid
van zijn wettelijke vertegenwoordiger. De algemene voorwaarden dienen door iedere
betrokken juridisch bekwame persoon gerespecteerd te worden.
ARTIKEL 2 – BETALINGSTERMIJN
2.1 De facturen zijn betaalbaar op de vervaldag. Indien de klant niet akkoord gaat met
de factuur kan hij deze protesteren. Dit protesteren moet gebeuren via een aangetekend
schrijven aan de hoofdzetel van T&B Construct en dit binnen een termijn van zeven dagen.
In dit aangetekend schrijven moet de reden van de niet aanvaarding van de factuur
gedetailleerd opgenomen worden.
2.2 Bij betaling na de vervaldatum van de factuur is van rechtswege en zonder
ingebrekestelling het integrale factuurbedrag vermeerderd met 5% nalatigheidsintresten per
maand verschuldigd op het totaalbedrag en dit vanaf de factuurdatum.
2.3 De wanbetaling zonder geldige reden en nadat de schriftelijke aanmaning
gedurende acht dagen onbeantwoord is gebleven, zal een forfaitaire schadevergoeding van
15% met een minimum van 150 EUR van het factuurbedrag tot gevolg hebben.
2.4 T&B Construct heeft het recht om te allen tijde alle contracten met de klant op te
schorten of op te zeggen bij een gedeeltelijke of niet-betaling. Dit gebeuren kan
plaatsvinden zonder juridische tussenkomst. In het geval er toch gerechtskosten van
toepassing zijn, zullen deze ten laste van de klant zijn. T&B Construct kan onmiddellijk de
betaling van alle schulden eisen of hij kan eisen om de werken enkel uit te voeren bij
contante betaling.
ARTIKEL 3 – BETALINGSMETHODE
3.1 De betaling dient te gebeuren via bankoverschrijving aan onze maatschappelijke
zetel. Als vorm van waarborg behoudt T&B Construct zich het recht om een voorschot op
de uit te voeren werken te vragen alvorens deze werken uit te voeren
3.2 In het geval de klant kiest om te betalen via bankoverschrijving kan de
bankinstelling een bijkomende handtekening vragen. Iedere transactie wordt al dan niet
bevestigd na verificatie met de bankinstelling.
Artikel 4 – DE BESTELLING
4.1 Elke, wijziging, toevoeging of weglating m.b.t. de werkzaamheden zoals
omschreven in de offerte, bestelbon of overeenkomst, moet het voorwerp uitmaken van een
aanhangsel bij de offerte, bestelbon of overeenkomst. Bij gebrek hieraan zal er steeds en
onherroepelijk van worden uitgegaan dat de werken conform verbale instructies van de
klant werden uitgevoerd. Elke schriftelijke bevestiging of melding van onze onderneming
inzake een wijziging, toevoeging of weglating van de werkzaamheden zoals omschreven in
de bestelbon, offerte of overeenkomst, zal in hoofde van de klant onweerlegbaar aanvaard
en onherroepelijk zijn bij gebrek aan diens schriftelijke opmerkingen binnen de 24 uur
vanaf de verzending van onze mededeling of bevestiging.
4.2 Voorzieningen opgelegd door de veiligheidscoördinator zijn niet in onze offertes
inbegrepen, tenzij anders vermeld.
​
ARTIKEL 5 – LEVERING EN TERMIJNEN
5.1 Elke termijn van levering van arbeid en de uitvoering van de werken is indicatief
vastgesteld. In geval van laattijdige levering of uitvoering van de werken kan de klant de
bestelling niet afzeggen of een schadevergoeding eisen, dit laat de klant evenmin toe om
zijn betalingsverplichtingen op te schorten. Bij gebeurtenissen die ons onoverkomelijk
hindernis veroorzaken of ons er toe dwingen de werken hetzij tijdelijk hetzij definitief stil
te leggen, zullen als een geval van overmacht worden beschouwd. Dit zijn onder meer (niet
limitatief) ongevallen, oorlogen, slechte weersomstandigheden, stakingen, tekort aan
materiaal, moeilijkheden inzake transport... die zich bij onszelf of bij onze leveranciers
voordoen.
5.2 In geval van tijdelijke opschorting van de werken zal van rechtswege en zonder
schadevergoeding de oorspronkelijke voorziene uitvoeringsdatum worden verlengd met de
periode van de opschorting en de tijd die nodig is om de werf opnieuw op te starten.
5.3 Onze onderneming, onze onderaannemers, of aangestelden zijn slechts gehouden
op de plaats van de werf te leveren (indien zo overeengekomen) als deze op normale wijze
bereikbaar is. Is dit niet het geval, dan zal ter plaatse worden gelost naast het vervoermiddel
en blijven de goederen vanaf dat ogenblik op het risico en geheel ten laste van de klant
achter.
5.4 De klant is gehouden ervoor te zorgen dat de werken onmiddellijk kunnen
aanvangen. Bij gebrek hieraan, zullen de rechtstreekse en onrechtstreekse kosten dewelke
hieruit voortvloeien ten laste van de klant worden gelegd, zonder voorafgaande
ingebrekestelling. De werf dient door de klant in het voordeel van onze onderneming gratis
voorzien te worden van elektriciteit en water. De klant zorgt voor een zorgvuldige
stockering van de op de werf geleverde goederen en voor de beveiliging daarvan.
​
ARTIKEL 6 – EIGENDOMSVOORBEHOUD
​
6.1 Alle goederen, materialen en benodigdheden evenals de uitgevoerde werkenblijven eigendom van T&B Construct tot aan de volledige betaling van de facturen,ongeacht het gaat om uitgevoerde werken die een onderdeel uitmaken (bijzaak) van eengroter geheel (hoofdzaak).
6.2 Het risico gaat over vanaf het moment dat de goederen ons magazijn verlaten. Deklant staat vanaf de levering op de werf in voor schade aan en vervreemding van dezegoederen.
ARTIKEL 7 – BESCHERMING VAN DE PRIVACY EN VERWERKING VANVERTROUWELIJKE GEGEVENS
​
7.1 Door middel van het bevestigen door de klant van de ingave van al de gegevensen het accepteren van de algemene voorwaarden, geeft de klant zijn toestemming aan T&BConstruct tot het opslaan van zijn gegevens. De klant beschikt over het kosteloze recht opinzage, wijziging, rechtzetting en verzet tegen het aanwenden van de persoonlijke gegevensin overeenstemming met de Europese en nationale wettelijke bepalingen.
ARTIKEL 8 – VERANTWOORDELIJKHEID
8.1 Onze waarborg beperkt zich tot deze die wij kunnen bekomen bij de leveranciersen is enkel geldig op niet verwerkte of niet behandelde goederen. In ieder geval beperkt dewaarborg zich tot de vervanging van de defecte stukken. De vervoerskosten en werkurenzijn ten laste van de klant. Voor geen enkele reden kan van ons een terugbetaling, uitkeringof schadevergoeding gevorderd worden.
8.2 Onze onderneming is in geen geval aansprakelijk voor gebreken, van welke aardook, die betrekking hebben op de geleverde goederen. De klant zal enkel verhaal kunnenuitoefenen naar onze leveranciers, producenten van de betrokken materialen en goederen.
8.3 In de gevallen waarop de wet van 1 september 2004 (bescherming van deconsument bij verkoop consumptiegoederen) niet van toepassing is, is de volgende regelvan toepassing: door de inontvangstname of het meenemen van de goederen erkent de koperuitdrukkelijk dat de koopwaar beantwoordt aan zijn bestelling en vrij is van enig zichtbaargebrek. Andere gebreken moet de koper binnen de maand na het ontdekken ervan aan deverkoper schriftelijk melden per aangetekend schrijven.Speelt de eerder vermelde wet wel, dan moet de klant ons per aangetekend schrijvenop de hoogte stellen van het gebrek aan overeenstemming binnen de twee maanden vanafde dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld, dit op straffe van verval.
8.4 T&B Construct kan niet aansprakelijk gesteld worden voor gebreken, van welkeaard ook, in goederen en materialen die door de klant, diens onderaannemers,gemandateerden of aangestelden werden geleverd. De regeling van artikelen 1643 envolgende van het Burgerlijk Wetboek m.b.t. verborgen gebreken aan de verkochte zaak,zijn niet van toepassing met uitzondering van artikel 1648.
8.5 In geval van overmacht zoals vertraging door gebeurtenissen die de verkoper nietin de hand heeft, onder andere bevoorradingsmoeilijkheden, productie-onderbrekingen enwerkonderbrekingen, kan de verkoper niet verantwoordelijk worden gesteld.
8.6 De klant is aansprakelijk voor elk schadeverwekkend feit dat zich voordoet op dewerf aan onze goederen, aangestelden of onderaannemers en hun materialen, zowel in gevalvan zijn eigen fout als van deze van een derde die hij op de plaats van de werken heefttoegelaten. Onze onderneming is niet aansprakelijk voor het verlies, de diefstal, hetwaardeverlies of beschadiging van de door de klant aan ons toevertrouwde materialen ofwerken van welke aard ook en dit zowel op als buiten de werf.
8.7 De partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de verplichtingen van onze firma eeninspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis uitmaken.
​
8.8 Overeenkomstig artikel 1152 van het Burgerlijk Wetboek wordt uitdrukkelijk
overeengekomen dat indien de aansprakelijkheid van onze firma toch in het gedrang zou
worden gebracht, deze aansprakelijkheid beperkt zal zijn tot een vermindering van de prijs
of, in voorkomend geval en maximaal, tot een kwijtschelding van de uitstaande betaling.
Deze vergoeding zal door de partijen worden aanvaard als finale schikking. Elke
prijsvermindering zal worden vastgesteld o.b.v. de ernst van de naar recht genoegzaam
bewezen fouten.
8.9 De klant dient ervoor te zorgen dat de werf voldoende verzekerd is voor de
aanvang van de werken.
Artikel 9 BEËINDGING VAN DE OVEREENKOMST
9.1 Vroegtijdige beëindiging van de overeenkomst door de klant van de aan ons
toevertrouwde werken, is enkel mogelijk met uitdrukkelijk akkoord. De klant zal in dit
geval, conform art. 1794 BW, gehouden zijn tot het betalen van de reeds gedane kosten, de
reeds uitgevoerde werken, de geleverde materialen en benodigdheden evenals een
vermeerdering in de vorm van een forfaitaire vergoeding van 20% van de totale
aannemingssom, onverminderd het recht om de werkelijk geleden schade aan te tonen
indien deze hoger zou liggen, voor het verder verlies van T&B Construct.
ARTIKEL 10 – GELDENDE WET EN BEVOEGDHEID
10.1 De regeling van elk geschil valt onder de bevoegdheid van de Belgische
rechtbanken, in het bijzonder deze van het gerechtelijk arrondissement Oudenaarde. Hetzij
het vredegerecht van het kanton Oudenaarde, de rechtbank van koophandel Gent afdeling
Oudenaarde of de rechtbank van eerste aanleg Oost-Vlaanderen afdeling Oudenaarde.
Prijsherzieningsclausule
“Tussen het moment waarop de overeenkomst door de klant getekend is en het moment
waarop een bepaalde schijf of factuur betaald moet worden, kan de prijs uit de
oorspronkelijke offerte herzien worden volgens de evolutie van de materiaalprijzen.
Dit gebeurt op basis van de volgende prijsherzieningsformule: P = p {a + c (I/i)} waarbij:
 P = de nieuwe prijs
 p = de oorspronkelijke prijs voorzien in de offerte
 a = het percentage van de prijs dat niet voor herziening in aanmerking komt (a >= 0,20)
 c = het percentage van de materiaalkosten in de totale prijs (a + c = 1)
 I = de nieuwe materiaalindex (de maand die voorafgaat aan de beëindiging van de
werken)
 i = de oorspronkelijke materiaalindex (de maand die voorafgaat aan de datum van de
offerte)”